De wensen van kinderen voor jou…

Een klas met kinderen, die zich samen onveilig voelen. De groep heeft nauwelijks een vriendelijk woord over voor elkaar.  Kinderen zijn met een zekere regelmatig in conflict met elkaar. De emoties lopen hoog op en er zijn een aantal kinderen die doorlopend niet willen luisteren. Ze nemen de regie over en veroorzaken chaos. En nu?

De leraar weet zich er geen raad mee. Ze probeert ALLE interventies uit, maar de gewenste resultaten blijven uit. Hulp wordt ingeroepen, maar helaas biedt het hulpprogramma voor haar geen verschil. Het lijkt de zaak voor haar te verergeren, waardoor ze zich alleen nog maar meer verwijdering van zichzelf ervaart.

De wazige spiegel

Wat wil er aan het licht komen? Kinderen laten op hun eigen wijze zien, dat er binnen het systeem van het gezin, de groep, de school, etc, iets mist. Nu had deze leraar al aardig wat ervaring opgedaan met het hanteren van ‘de spiegel’. Uiteraard wil zij de groep helpen en de signalen van de kinderen serieus nemen. Het gedrag van kinderen is namelijk altijd logisch…

Om het evenwicht te herstellen, moeten we zaken anders aanpakken. I.p.v. ervoor te zorgen dat de kinderen zich aanpassen binnen het systeem, wordt hier iets anders gevraagd. Het gedrag van deze kinderen heeft haar iets te vertellen, maar wat? De blinde vlek, die gemakkelijk over het hoofd wordt gezien, wil gezien worden. Binnen deze situatie spelen zaken mee, die onbewust van invloed zijn.

De leraar wordt gevraagd om een stapje terug te doen. Het voelt zwaar, toch weet ze dat het de enige weg is naar verbetering. Door ruimte te maken en stil te staan bij wat juist voelt, komt er ook ruimte om naar haar innerlijke stem te luisteren. Door uit de groep te gaan en ruimte te maken voor één leraar, ontstaat er meer duidelijkheid en rust bij de kinderen.

De regie herpakken

Het pad de leraar was ingeslagen, kreeg een gevolg. De oplossingen waren buiten de gebaande paden te vinden. Het boek “het fluisterkind” van Janita Venema geven antwoorden die raken. Het brengt de leraar in de richting van een kindertolktraject.

Dit traject is een confronterend, liefdevol én leerzaam avontuur. Het kind, dat je precies de weg wilt laten zien, ben je daarna eeuwig dankbaar. Je weet zélf waarmee je aan de slag kan met wat juist is voor jullie beiden. Jouw energie kan je nu aan de dingen geven, waar jij bewust voor kies. Het leven biedt je zoveel meer vreugde, vertrouwen, vrede, liefde & geluk.  Je wordt ook daarna dagelijks verrast, doordat je met een andere bril hebt leren kijken.

De leerlingen hebben mij onbewust de weg gewezen, waar het geluk voor ons beiden is te vinden. Deze leraar ben ik uiteraard zelf.

Wanneer jij weet dat de situatie waarin je verkeerd met het kind thuis of op je werk , je geen plezier meer geeft, weet dan dat er iets beters op je wacht als jij er klaar voor bent. Ben je nieuwsgierig wat jouw kind voor jou wenst?
Voor een vrijblijvende kennismaking kun je contact opnemen.

Op woensdag 27-1-2021 geef ik de workshop: ‘Je kind in bloei.’ van 10.00-16.00 in Haarlem. Je wordt geïnformeerd over de aanpak die voor blijvende oplossingen zorgt, zodat jij dit zélf kan gaan inzetten op je werk of thuis. Stuur me gerust een mail voor meer informatie en/of aanmelden. 

Alvast fijne feestdagen en voor 2021 wens ik je:

Vertrouwen, vrede & vreugde,
licht & liefde,
gezondheid & vele geluksmomenten.

Liefs Lisa

P.s. Wil jij het cadeau van je kind ontvangen? Ik verras je graag tijdens de GRATIS lezing van a.s. dinsdagavond 8 december 2020. Voor meer informatie of aanmelden kun je me mailen. Kun je deze avond niet, geen probleem, je kunt later terugkijken.