Een luisterend oor…

Een zacht gefluister in je oor, het kriebelige gevoel dat de fluistering achterlaat.. Je spelende kind, dat jou iets wilt vertellen, en je meeneemt in zijn of haar spel, een harde schreeuw van ongenoegen of de schaterlach van vreugde… Waarnaar luister jij het liefst?

Wat wil je horen of wat heb je allang niet meer gehoord? Mis je iets of is het precies zoals je graag wilt?

Een doordeweekse dag in huize Groot…

Door de online lessen pik ik soms wat lesstof op van onze 17-jarige dochter. Ze oefent met schoolse vaardigheden, zodat ze deze vaardigheden in de praktijk kan toepassen op haar stageschool.

Vandaag zijn het de rekenvaardigheden… met het onderwerp Spiegelen… Ik ben alert, een onderwerp dat me aanspreekt. Al is het op een ander vlak!

Een som, waarbij er gespiegeld moet worden, blijkt bij transformeren te behoren. Er verschijnt een glimlach op mijn gezicht. Een kloppend teken voor mij.

Gedragsproblemen, die raken, hebben iets te vertellen. Door de aanwijzingen, die je via gedragsproblemen van het kind wordt duidelijk gemaakt, wordt de situatie opgehelderd. Zo wordt de weg naar geluk vrijgemaakt.

OOK ik word geraakt door gedrag van mijn kinderen, mijn partner, mijn omgeving. Daarover ben ik eerlijk. Ik heb ook ooit problemen met het gedrag van onze kinderen, mijn partner en ik zit nu zélf middenin een transformatie.

Luisterend naar het gedrag, houding van onze kinderen, mijn partner, leiden ze me naar antwoorden….

Mijn wens is om meer ruimte te maken voor jou (ouders/ opvoeders), zodat ik meer mensen kan begeleiden. Mijn blokkades, houden me tegen.

Gedachten als: ‘ik ben niet goed genoeg’ en ‘ik ben het niet waard’ een soort van faal- en straal angst, spelen op.

Ons 14-jarig kind heeft me laten zien wat er getransformeerd mag worden IN mezelf. Zij is de grenzen aan het opzoeken en na de vertaalslag (als gedragsvertaler) vind ik uit welke ruimte ik mag innemen. Een oud patroon steekt de kop op en de lieve vrede bewaren, is in deze situatie niet helpend.

Vragen die mij nu verder helpen, zijn:

*Wat is er nu belangrijk voor je?

Het eerste wat er in me opkomt, is dichtbij mezelf blijven. Mijn eerste neiging is om te reageren… ik lijk te dénken alsof ik alles weet, maar ik weet wel beter… een blinde vlek duikt onverwachts op…

Mijn partner stuurt bij en geeft aan dat als ik het weet… hij zich er niet mee gaat bemoeien.. hoewel hij het er niet mee eens is… Het gedrag van mijn partner zet mij in beweging!

Ik weet dat 14-jarigen de ruimte mogen hebben om te experimenteren… maar in hoeverre is dat nu nog houdbaar? Experimenteren met de bedtijden, leiden tot het steeds later en later… naar bed gaan. Voordat ik het weet, heeft ze de dag anders ingedeeld..

De ochtend voor online les, de middag voor chillen op de billen met een film, video’s en ’s avonds tot heul laat haar huiswerk. Het leek te werken, of niet?

Mijn partner benoemt hardop dat ze overdag nauwelijks energie heeft, waardoor ze zo languit op de bank ligt te chillen en nergens toe te bewegen is… en iedere ochtend slaapt ze door de wekker heen…

Ik word inwendig boos op mijn partner en vind dat hij zijn verantwoordelijkheid ontloopt… Pff, het is maar goed dat ik dit niet hardop roep, want door dichtbij mezelf te blijven, koppel ik mijn vraag ( inwendig) terug naar mezelf.

Wie neemt nu niet de verantwoordelijkheid? Oh ja, niets menselijk is ons vreemd… IK… zei de gek… DUSSS de koe bij de horens vatten en het gesprek aangaan met ons kind.

Ik deel mijn zorg met haar en vertel haar dat we afspraken hebben over het naar bed gaan en waarom dat belangrijk is. Weet ze…toch?

*Je hebt in je slaap immers de tijd nodig om je ervaringen te verwerken. OOK als 14-jarige is slaap belangrijk. Er verandert een hoop in je lichaam en dit heeft zo zijn weerslag op je energie.

*Je negeert de afspraken nu al een poosje en blijkbaar is het tijd om HEEL concreet en duidelijk te zijn.

Na enig overleg en onderhandelingspogingen komen we tot overeenstemming. Op deze wijze kunnen we ons beiden vinden in de afspraak.

Check, wijze les….voor mezelf:

… soms is het beter om een vraag of reactie van kind of partner terug te koppelen… naar jezelf….

Welke boodschap geeft ze me met haar gedrag? Weer even dichtbij mezelf blijven….

De boodschap die ze me onbewust vertelt, is dat ik mag opstaan voor mijn waarheid, wat ik dénk en voel (zij blijft wakker totdat ik mijn ruimte inneem) en niet bang hoef te zijn om te experimenteren (kijk mama zo lukt het ook)… Je ‘afspraken’ (om mijn ruimte in te nemen) negeren en je laten afleiden door leuke ‘filmpjes’ (gezelligheid) heeft geen zin.

… CLAIM JE RUIMTE…

Geduldig zijn met wat er nu speelt… Mijn kind laat zien dat ik mezelf serieus mag nemen. Ik hoef het niet meteen te kunnen, ik mag experimenteren.

Ondertussen probeert ons kind me uit. Zo van, meen je het écht of niet? Een beetje porren en kietelen…, langs de kantjes lopen en de grenzen opzoeken.

Blijf je trouw aan je wens om jezelf eerlijk uit te spreken wat er speelt?

Ik weet dat ik geduld mag hebben met mezelf én haar. Het is heel gewoon is om nu nog allebei de kanten te ervaren… Het ongemakkelijke binnen de situatie is, dat ik zo kritisch op mezelf kan zijn (en op haar)… Die druk haal ik eraf door te zeggen dat ik ermee mag experimenteren.

Ik kijk wat er lukt om het evenwicht te vinden.

* Wat lukt er wel?
Door mijn aandacht te richten op wat er lukt, zorg ik voor een lichter gevoel. Dit lichte gevoel zorgt ervoor dat ik daar graag meer van wil. Een stimulans om door te gaan.

Op momenten voel ik van alles en tuimelen de gedachten door mijn hoofd. Ik weet dat er bij een verbetering eerst wat tumult ontstaat en doe een stapje terug, zodat de drukte in mijn hoofd ruimte krijgt en ik weer rustig kan luisteren…

-zo binnen, zo buiten-

Mijn verlangens zijn groter dan de weerstand en ik weet dat hulp vragen helpt… Het heeft er nu voor gezorgd dat de situatie is opgehelderd en dat biedt rust. Er is ruimte gekomen om me verder te ontwikkelen in de persoon die ik graag wil zijn.

Dat het leerproces gepaard gaat met vallen en opstaan, neem ik op de koop toe. Uiteindelijk weet ik dat het me mijn leven verrijkt… en ik mijn missie kan leven.

*Het werk dat ik het liefst doe, is het kind helpen verstaan.*

Zo ben ik de afgelopen maand voor het eerst ‘live’, vragen gaan beantwoorden die bij jou spelen. Samen in een besloten facebookgroep, waar we met elkaar de verantwoordelijkheid delen voor een prettige, steunende en bemoedigende sfeer.

De vraag: ‘waarom luistert mijn kind niet,’ kwam hier al naar voren. De livestream kun je terugkijken in de groep, als je lid bent. Helemaal gratis…

Als kindertolk en coach werk ik samen met de ouder, opvoeder. Deze samenwerking is ALTIJD een tweerichtingsverkeer. We zijn gelijkwaardig en vanuit die gelijkwaardige relatie ontstaan er mooie verbeteringen.

Ik weet het niet beter, ik stel vragen, zodat je je weer herinnert, wat de situatie voor jullie voor verbetering zorgt…

De veilige omgeving zorgt ervoor dat je ALLES durft te delen, wat mij helpt om je de juiste vragen te geven…  En door te proberen wat je nog nooit hebt gedaan, oefen je vaardigheden voor in de praktijk…

Je kind is hierbij een hulpmiddel, in de luwte… dat wat je raakt bij je kind, wil jou iets duidelijk maken. Het Spiegelgedrag van kinderen, is een onbewuste reactie op de omgeving, op jou, op degene die wordt geraakt… als je écht even eerlijk kunt zijn….

Spelen er vragen of wil je meer info over een kindertolktraject? Neem vrijblijvend contact met me op, dan kunnen we afspreken.

 

Liefs,

Lisa Groot
Kindertolk® en coach van Groot Geluk kindercoaching

De coach die jou helpt je kind zélf te begeleiden naar geluk.

P.s.1 Eind februari geef ik de GRATIS online lezing over Spiegelgedrag en mijn werk als kindertolk. Wil je deze lezing volgen? Geef gerust een reply op deze mail en je krijgt de informatie doorgestuurd.

P.s. 2 Werk jij ‘binnen’ gezinnen of met (een groep) kinderen? Wil jij het kind verstaan? Staat het kind je na aan het hart? Zou jij het verschil willen maken, zodat je voorbij het opvoeden, voor blijvende verbeteringen gaat zorgen?  Deze maand kan ik je een VIP-dag aanbieden op een moment dat het ons beide uitkomt. Inspelen in het moment en vanuit de flow van theorie naar de dagelijkse praktijk. Je kunt info via de link vinden over de één-daagse workshop:Je kind bloeit op’ of  een reply op deze mail te geven.

P.s. 3 Wil je andere ouders verblijden met deze mail? Voel je vrij deze te delen. Sta je nog niet op de maillijst en wil je graag op de hoogte blijven van het gratis en betaalde aanbod van Groot Geluk kindercoaching? Meld je aan op www.grootgelukkindercoaching.nl en bevestig de mail even. Je kunt de bevestigingsmail ook weleens in de spam- of reclame box vinden.

P.s. 4 Interesse in wat het kind ons allemaal spiegeld? Op alle levensgebieden is dit uitgewerkt, kies uit wat jou raakt en volg de link #wemirroryou