Van té druk naar geluk…

Sophie zit in een nieuwe groep. Deze leerling wil er graag bij horen en probeert aansluiting te vinden. Ze haalt alles uit de kast om bij haar nieuwe klasgenoten in de smaak te vallen en tegelijkertijd luistert ze niet naar jou, de leraar.

Je ziet haar onzekerheid, maar tegelijkertijd overschreeuwt zij dit gevoel, door bazig en uitdagend gedrag te vertonen in de groep. Ze volgt haar ingevingen op, zonder erop te letten of het juist is voor haar zelf of haar klasgenoten. Toch lukt het haar niet het resultaat te behalen wat ze voor ogen heeft, namelijk aardig gevonden worden door de groep.

Stel je voor dat je jarenlang ervaring hebt in het onderwijs en dat je een leerling hebt, waar niets lijkt te werken. Je hebt alle mogelijkheden aangeboord en uitgeprobeerd. Toch blijf je met deze leerling in een lastig pakket zitten. Het gedrag van deze leerling baart jouw zorgen en tegelijkertijd ergert het gedrag je. Is deze werkdruk nodig of is er iets beters mogelijk?

Is het een signaal?

Deze leraar heeft met haar eigen kinderen ooit ervaren dat er werkelijk een verbetering mogelijk is, als je je overgeeft aan wat het kind je wilt vertellen. Is het spannend om je eraan over te geven? Jazeker, maar als je in de wetenschap verkeerd dat er een groots verschil in (werk)geluk mogelijk is, ga je ervoor. Uit ervaring blijkt geregeld, dat daar waar je bang voor bent, achteraf erg meevalt…

Deze situatie vraagt ons om te kijken waar we moeite mee hebben. Hebben we moeite met de brutale en uitdagende houding of zit er nog iets anders achter? Zit er achter het brutale en uitdagende gedrag iets wat meespeelt? Is het de onzekerheid of gaat het over het niet willen of kunnen luisteren? Waar zijn we onszelf aan het overschreeuwen?

Op het moment dat het kindertolktraject start, verandert er gelijk iets in de dynamiek tussen leraar en leerling. De vragen geven meer zicht op de situatie. Er wordt een proces in gang gezet, wat tijdens de terugkoppeling leidt tot helderheid van wát er ongezien is en hoe je hier concreet mee aan de slag kan gaan.

Onbevangen, puur en spontaan

Het wordt pijnlijk duidelijk wat er onbewust van invloed is. Wat wél wordt gevoeld, maar onbewust is geweest. Dat kinderen onbevangen, puur en spontaan reageren op een systeem is best even confronterend. Tegelijkertijd geeft het zó veel inzichten, omdat (onbewuste) overtuigingen zoals: ‘je bent niet goed genoeg’, ‘zo hoort het’ en de oordelen hierover nu kunnen worden gezien. De erkenning én aanvaarding dat dit speelt, zorgt er al voor dat er ruimte ontstaat voor een lichter en fijner gevoel.

De vertaling van het gedrag van het kind blijkt heel precies aan te wijzen wat de leraar in zichzelf afwijst. Wat wordt er precies overschreeuwd? In hoeverre luistert ‘de leraar’ naar wat ze zelf nodig heeft? Waar speelt onzekerheid (angst) een rol? Waarover doet de leraar bazig en daagt zij zichzelf uit?  Welke overtuigingen en oordelen herhalen zich (onbewust)?

Durft de leraar alles uit de kast te halen om vol te gaan voor wat zij belangrijk vindt? Of haalt ze alles uit de kast om bij haar collega’s in de smaak te vallen? Probeert de leraar (teveel) te voldoen aan ‘dat wat hoort’? Waar volgt ze haar eigen ingevingen of wijst ze de ingevingen van zichzelf af? Door er samen naar te kijken en te ontdekken wat er speelt, kan er meer ruimte worden genomen om te experimenteren met wat de leraar zélf belangrijk vindt.

De druk, door hoge eisen aan mezelf te stellen, kan van de ketel worden gehaald. Verwachtingen worden bijgesteld, vergelijkingen worden overboord gegooid en de regie wordt (weer) opgepakt. Hierdoor komt er ruimte vrij en lukt het om meer aandacht te geven aan dát wat het hart sneller laat kloppen.

verbeteringen in zicht

Deze ‘leraar’ is geboeid door haar (levens)lessen en luistert vanuit interesse naar zichzelf, de leerling én de klas. De leerling kan het gedrag achterwege laten, de boodschap voor de leraar is overgekomen. Het gevolg is dat deze leerling stopt met zichzelf te overschreeuwen en krijgt wat ze wérkelijk nodig heeft.

Het bazige gedrag verandert in de leiderschapskwaliteiten die ten positieve worden toegepast in de groep. Iedere keer als de aandacht van de leraar verslapt, laat dit meisje liefdevol zien waar de aandacht naar uit mag gaan. De liefde regeert en dit zorgt ervoor dat de verantwoordelijkheid serieus wordt opgepakt.

De ouders én deze leerling weten niets over dit proces, maar ervaren binnen een maand verbeteringen. Hun kind gaat weer met plezier naar school en ouders zien in de loop van de tijd dat hun dochter zelfverzekerder wordt. Er is een einde gekomen aan ‘het gevecht’, waardoor er (weer) ruimte komt voor ontwikkeling. Wat ooit in de weg heeft gezeten, hersteld zich gemakkelijk. De leraar is in staat om deze leerling op de juiste wijze aan te moedigen en bij te sturen als dat nodig is.

lichter en gelukkiger

Het plezier, de waardering en respect stroomt ieders leven binnen. Dat wat jullie in de weg zat, verdwijnt als sneeuw voor de zon, evenals de werk druk. Het werk geluk, de flow, komt terug in je leven en beiden zijn jullie geholpen, zónder dat het kind wordt belast. Wil je meer lezen over de stem van kinderen en wat zij ons liefdevol én urgent willen vertellen? Neem gerust een kijkje via de link #WeMirrorYou.

 

Ervaar jij ooit moeilijkheden met een kind? Weet jij ook dat je alles al hebt geprobeerd, maar dat er weinig tot niets verandert? De taal die het kind ‘van nature’ spreekt, wordt vertaald en dit is voor jullie beiden de moeite waard. Spreekt dit jou aan en wil je met me afspreken om jouw verhaal te delen, om de mogelijkheden te verkennen en bespreken wat ik voor jou of jullie kan betekenen? Mail gerust naar info@grootgelukkindercoaching.nl voor een vrijblijvende afspraak.

Liefs Lisa

Kindertolk® en coach van Groot Geluk Coaching

P.s. Het verhaal van deze leraar gaat natuurlijk over mijzelf. De leerling geeft een signaal af wat me iets duidelijk wil maken. Het is liefdevol, confronterend, verhelderend en leerzaam om te ervaren wát deze leerling mij wilt vertellen. Voor geen goud had ik dit willen missen… Vanuit liefde en betrokkenheid heb ik me eraan overgegeven. Nu ik eerlijk kan kijken (naar mezelf), begrijp ik precies waar dit wérkelijk over gaat.

P.p.s. Wist je dat …. je mij kunt vragen voor een workshop? Dit kunnen we organiseren als jij een groepje ouders (min. 4p.) bij elkaar weet te regelen…  Tijdens studie- of vergaderdagen op scholen, kinderdagverblijven, etc. word ik gevraagd informatie en inspiratie te geven. Heel raar dat ik dit nu pas deel. Ik ben er steeds zó enthousiast over, als mensen de methode zélf ervaren en er op magische wijze kwartjes vallen. Nu weet ook jij dat dit kan, doe er je voordeel mee…