De leerling die de leraar de juiste richting aanwijst…

Ze gunt haar leerlingen om vanuit eigen initiatief keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun (eigen) gedrag. De leraar weet dat focus, rust en ruimte belangrijke voorwaarden zijn om leerlingen vaardigheden aan te leren, die helpend zijn om in hun verdere leven gebruik van te kunnen maken.

 

Wat deze leraar niet weet, is dat leerlingen die haar uitdagen, de juiste richting kunnen aanwijzen om uitdagingen te overwinnen. Nu speelt er een uitdaging met een leerling uit 6 vwo, waar ze bereid is om met mij naar te kijken, omdat haar energie weglekt en het zinloos lijkt om er moeite in te steken. Welke richting wijst deze leerling aan?

 

Wat weten we van deze leraar?

 

Deze leraar is gemotiveerd om haar verlangen te realiseren en ze weet leerlingen in haar klassen mee te geven om vanuit eigen initiatief keuzes te maken en verantwoordelijk te nemen voor hun gedrag. Tegelijkertijd loopt ze ook tegen dingen aan die niet lijken te werken. Met name bij één specifieke leerling gaat het geregeld mis, als het gaat over focus, rust en ruimte om deze vaardigheden (vanuit eigen initiatief keuzes maken en je verantwoordelijkheid nemen) aan te leren.

 

Wat weten we van deze leerling?

Deze leerling, laten we haar Anouk noemen, moet keihard lachen in de klas om de grappen van andere leerlingen. Ze draait zich om op haar stoel of draait weg van haar stoel tijdens de wiskundeles. Zij geeft geen gehoor aan wat gewenst is en het ontbreekt haar aan concentratie en motivatie om met focus en aandacht te werken.

 

De leraar typeert Anouk als studentikoos. Ze weet wat ze wil en wanneer ze wat wil. Ze wordt beïnvloed door de gezelligheid van haar klasgenoten. Door deze beïnvloeding komt ze niet altijd aan leren toe, terwijl ze dat eigenlijk wel zou willen. Anouk heeft iets belangrijks te vertellen aan deze docent die mij om hulp heeft gevraagd.

 

Hoe wijst deze leerling de leraar de juiste richting?

 

In afwezigheid van Anouk, vertaal ik de boodschap naar de leraar op een diepere laag in haar. Al spiegelend wordt duidelijk dat deze docent op bepaalde aspecten van zichzelf teveel druk legt, bewijsdrang, waarbij zij zichzelf minder serieus mag nemen. Iets meer studentikoos misschien?

 

Daar waar zij streng of kritisch is naar zichzelf, teveel neigt om te doen wat is gewenst, zorgt ze er onbewust ook voor dat het ingewikkeld wordt om te voelen wat écht goed voelt en te weten wat ze wilt en wanneer ze dat wilt.

 

Mede doordat ze er nu weer op gewezen wordt dat ze de neiging heeft om teveel gehoor te geven aan wat ze van zichzelf verwacht – de lat hoog legt – terwijl ze al weet dat dit niet helpend is, ziet ze dat het anders mag.

 

Door naar haar patronen te kijken, te voelen wat dit haar brengt, weet ze wat het probleem écht is. En door dit besef, voelt het al lichter, omdat ze ziet dat zij (met hulp) in staat is verandering aan te brengen om zich vrijer te kunnen voortbewegen.

 

Wat levert deze kijkwijze op?

 

Na verloop van een aantal weken, spreek ik deze leraar weer en hoor van haar dat Anouk nu zelf vraagt om op een rustige plek in de klas te werken, zodat ze zich kan concentreren. Het magische effect van je verantwoordelijkheid kunnen nemen voor geraaktheden in jezelf en duidelijk weten wat je nodig hebt helpt. Deze leerling merkt onbewust dat het oordeel is verdwenen en er ruimte is ontstaan om authentieke behoeftes op te volgen.

 

Deze docent merkt zelf dat de inzichten van de boodschap van deze leerling, haar al spiegelend liet inzien, hoe ze het contact met zichzelf kan versterken. Ze weet beter wat zij zelf wilt en wanneer ze dat wilt en is in staat om reacties in de klas minder persoonlijk (minder serieus) te maken.

 

Het geeft Anouk de ruimte om haar behoeftes op te merken (meer rust en afstand) en zet dit om in een verzoek richting de docent, zodat ze haar verlangens (wat zij belangrijk vindt in het leven) kan gaan neerzetten. Deze leerling is een leermeester van deze docent en wijst haar de weg naar binnen, waardoor behoeftes en zuivere verlangens van beiden worden vervuld en zij allebei vrijer, lichter én gerichter kunnen voortbewegen.

 

*Disclaimer: alhoewel je uit deze casus universele aspecten kunt halen die voor iedereen kunnen werken, blijft deze boodschap uniek en specifiek een persoonlijke boodschap voor deze persoon.

Meer weten over spiegelend kijken?

 

Ben jij ook gemotiveerd om kinderen (peuters, kleuters, schoolkinderen, pubers, adolescenten) te helpen zelfstandig te worden en vanuit eigen initiatief keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen om met liefde en vertrouwen vaardigheden aan te leren om in het leven gebruik van te maken, grijp de kans om je te laten raken en samen veerkrachtig te groeien.

 

Nieuwsgierig?

 

In de gratis masterclass van donderdag 30 mei 2024 krijg jij antwoorden voor duurzame oplossingen. Door de kennis en eigen ervaring die worden ingebracht en iedere deelnemer een eigen ervaring opdoet, is deze online samenzijn meer dan een webinar. Jouw kind(eren) wens ik een eerlijke, gelijke kans en ik geef geluk graag door.

 

Meer informatie en aanmelden? https://www.grootgelukcoaching.nl/masterclass/

Liefs Lisa Groot